Header Ads

Ryse: Son of Rome

Είδος: Hack and Slash/Action-Adventure
Format: Xbox One
Εκδότης: Microsoft Studios
Ανάπτυξη: Crytek
Διάθεση: Κωτσόβολος (210-2899999)
Παίκτες: 1 (1-2 Online co-op)
Επίσημο Site: Crytek.com/games/ryse/overview
Κυκλοφορία: 22/11/2013



To 2011 αποτέλεσε μια μεταβατική περίοδο για την Microsoft και το Xbox 360, καθώς η αμερικανική εταιρεία προσανατόλισε την στρατηγική της με στόχο να προωθήσει το Kinect, το οποίο είχε φτάσει μερικούς μήνες νωρίτερα στα ράφια των καταστημάτων. Κατόπιν αυτού, στην Ε3 και στο Tokyo Game Show εκείνης της χρόνιας είδαμε αρκετούς νέους τίτλους που είχαν σχεδιαστεί για να εκμεταλλεύονται το εν λόγω περιφερειακό όπως το Project Draco (μετέπειτα ονομάστηκε σε Crimson Dragon), το Fable: The Journey και το Ryse της Crytek. To τελευταίο κατάφερε τότε να κερδίσει τις εντυπώσεις, χάρις την εντυπωσιακή μηχανή γραφικών του, αλλά και το βίαιο ύφος του.

Παρόλα αυτά, τα χρόνια πέρασαν χωρίς να δοθούν περαιτέρω πληροφορίες για το Ryse, ώσπου στην περυσινή Ε3 η Microsoft μας παρουσίασε το πρώτο gameplay βίντεο του. Η δημιουργία της Crytek μετονομάστηκε σε Ryse: Son of Rome και κατάφερε για μία ακόμη φορά να μας εντυπωσιάσει σε τεχνικό επίπεδο, αφού για πρώτη φορά είδαμε την τέταρτης γενιάς CryEngine σε δράση. Αξίζει να αναφερθεί επίσης, ότι σε αντίθεση με την προγενέστερη μορφή του, στο Ryse: Son of Rome το Kinect θα είχε συνοδευτικό και όχι πρωταγωνιστικό ρόλο.


Κάπως έτσι λοιπόν φτάσαμε στην κυκλοφορία ενός νέου exclusive για το Xbox One, το οποίο μαζί με τα Dead Rising 3 και Forza Motorsport 5 αποτελεί ένα ακόμη...βέλος στην φαρέτρα της Microsoft. Καταφέρνει όμως άραγε η δημιουργία της Crytek να προσφέρει κάτι πρωτοποριακό πέρα από τα -δίχως αμφιβολία- εντυπωσιακά γραφικά ή να δικαιολογήσει το έντονο hype που έχει αναπτυχθεί γύρω από αυτήν; H απάντηση ακολουθεί παρακάτω.

For the glory of Rome
H ιστορία του Ryse: Son of Rome περιστρέφεται γύρω από τον Ρωμαίο λεγεωνάριο Marius Titus, τον οποίο και ελέγχετε καθ' όλη την διάρκεια της περιπέτειάς σας. Στα γεγονότα του προλόγου καλείστε να προστατέψετε την Ρώμη από μία εισβολή Κελτών βαρβάρων και στην συνέχεια αφού οδηγήσετε τον αυτοκράτορα Nero σε ένα ασφαλές μέρος, ο Marius με την μορφή διαφόρων flashbacks αρχίζει να διηγείται την προσωπική ιστορία του. Μέσα από τις αναμνήσεις του Marius ζωντανεύουν στην οθόνη σας διάφορα φανταστικά, αλλά και ιστορικά γεγονότα όπως η εισβολή των Ρωμαίων στην Βρετανία. Εντούτοις, ο κεντρικός πυρήνας του σεναρίου έχει να κάνει με την εκδίκηση που αποζητά ο Marius για τον θάνατο των αγαπημένων του προσώπων από τα χέρια των βαρβάρων.



Σε γενικές γραμμές το Ryse: Son of Rome θα σας αφήσει πλήρως ικανοποιημένους όσον αφορά το σεναριακό κομμάτι του και χωρίς υπερβολή μετά από λίγη ώρα θα ταυτιστείτε πλήρως με τον κεντρικό πρωταγωνιστή. Η ροή της αφήγησης, παρά το γεγονός ότι αποδίδεται με την μορφή flashbacks, είναι απόλυτα στρωτή, χωρίς να σας δημιουργούνται κενά ή αναπάντητα ερωτηματικά. Επιπροσθέτως, το σενάριο διανθίζεται και από διάφορους μύθους, όπως αυτόν του Ρωμαίου Δαμοκλή, ο οποίος επιστρέφει ως απέθαντος πολεμιστής με την βοήθεια της Θεάς Nemesis, για να πάρει την εκδίκησή του από τους συμπολεμιστές του που τον πρόδωσαν.

Ένα ακόμη στοιχείο το οποίο αποδίδεται αρμονικά στην δημιουργία της Crytek έχει να κάνει με την εύστοχη απόδοση του κλίματος που επικρατούσε στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Κοινώς από την μία πλευρά συναντάμε διεφθαρμένους πολιτικούς, ίντριγκες και...παιχνίδια εξουσίας και από την άλλη έντιμους στρατιώτες και συγκλητικούς που προσπαθούν να επαναφέρουν την χαμένη δόξα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Το όλο αυτό σκηνικό μεταφέρεται στις οθόνες σας με διάφορες συγκλονιστικές ανατροπές που καταφέρνουν να σας κρατήσουν "καρφωμένους" στην θέση σας από την αρχή ως το τέλος του σεναρίου.


Μην αφήσεις κανέναν αντίπαλο ζωντανό
Όσον αφορά το gameplay, το Ryse: Son of Rome ακολουθεί το Hack and Slash ύφος ανάλογων δημιουργιών, όπως των God of War και Metal Gear Rising: Revengeance. Ο εξοπλισμός του Marius με την σειρά του είναι βασισμένος στα παραδοσιακά όπλα των Ρωμαίων λεγεωνάριων, κοινώς έχετε στην κατοχή σας ένα σπαθί (gladius), μία ασπίδα (scutum) και μερικά ακόντια (pila). Στο κομμάτι αυτό θεωρητικά θα μπορούσε να υπάρχει περισσότερη ποικιλία, αλλά υποθέτουμε ότι οι developers θέλησαν να διατηρήσουν ένα επίπεδο ρεαλισμού στις μονομαχίες και γι' αυτό τον λόγο συναντάμε αποκλειστικά τον τυπικό εξοπλισμό των Ρωμαϊκών λεγεώνων.

Το σύστημα μάχης είναι εξαιρετικά απλοϊκό και κατ' επέκταση ακόμα και ένας αρχάριος στο συγκεκριμένο genre θα εξοικειωθεί άμεσα μαζί του. Συγκεκριμένα ο Marius εκτελεί δύο ειδών επιθέσεις, τις normal με το σπαθί του και τις heavy με την ασπίδα του, οι οποίες αντιστοιχούν στα κουμπιά X και Y του χειριστηρίου σας. Επιπλέον, έχετε την δυνατότητα να μπλοκάρετε τις επιθέσεις των εχθρών σας ή να τις αποφύγετε. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ορισμένες επιθέσεις πρέπει να μπλοκαριστούν με το κατάλληλο timing (ακριβώς πριν δεχθείτε ένα χτύπημα), σε αυτή την περίπτωση οι εχθροί σας μαρκάρονται με κόκκινο χρώμα κατά την εκτέλεση της επίθεσής τους.


Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε οι μηχανισμοί του συστήματος μάχης έχουν αρκετές ομοιότητες με τους αντίστοιχους "Freeflow" των Batman της Rocksteady Studios. Το στοιχείο όμως που κάνει το Ryse: Son of Rome να ξεχωρίζει έγκειται στον "Execute" μηχανισμό, βάση του οποίου αποτελειώνετε τους αντιπάλους σας, μόλις ελαττώσετε σημαντικά το health τους. Η εκτέλεση του εκάστοτε αντιπάλου σας είναι στην ουσία ένα QTE, στο οποίο ανάλογα με το τύπο του Execute που εκτελείται θα πρέπει να πατήσετε τα κουμπιά Χ και Υ. Το ποιο κουμπί θα πρέπει να πατήσετε υποδεικνύεται από τον σχετικό χρωματισμό στο σώμα του αντιπάλου σας (μπλε για το X, πορτοκαλί για το Y). Εν τω μεταξύ, οι επιδόσεις σας στα executes, οι οποίες είναι ανάλογες του συγχρονισμού σας στο πάτημα των κουμπιών, βαθμολογούνται και με αυτό τον τρόπο κερδίζετε exp, αλλά και διάφορα bonuses, όπως αύξηση της ζημιάς που προκαλείτε, αναπλήρωση των hit points σας κ.ο.κ.

Ο μηχανισμός Execute θα λέγαμε ότι αποτελεί δίχως αμφιβολία το highlight του Ryse: Son of Rome, καθώς προσφέρει απόλυτη πόρωση. Σημαντικό ρόλο στο στοιχείο αυτό παίζουν και τα Impulse Triggers του Xbox One controller, καθώς κάθε φορά που βυθίζετε το σπαθί σας στην σάρκα του αντιπάλου σας δέχεστε και το ανάλογο feedback. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει τεράστια ποικιλία από executes (περισσότερα από 40 διαφορετικά) και συν τις άλλοις θα συναντήσετε και δεκάδες environmental kills ανάλογα με την εκάστοτε πίστα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι μπορείτε να ρίξετε τους εχθρούς σας μέσα στο νερό και να τους πνίξετε με την ασπίδα σας ή να βουτήξετε τα κεφάλια τους μέσα σε διάφορες εστίες φωτιάς και να τους κάνετε...μπάρμπεκιου.


Σαν να φοράτε παρωπίδες
Παρά την απλοϊκή φύση του συστήματος μάχης, το Ryse: Son of Rome καταφέρνει να πετύχει τον σκοπό του, όπως αναφέραμε και παραπάνω. Το σημαντικότερο πρόβλημα όμως αυτού του Xbox One exclusive έχει να κάνει με την γραμμική ροή του, η οποία σε αρκετές περιπτώσεις φλερτάρει επικίνδυνα με το να χαρακτηριστεί on-rail. To μοτίβο που ακολουθείται είναι άκρως επαναλαμβανόμενο, χωρίς να σας δίνεται μεγάλη ελευθερία κινήσεων. Κοινώς εξολοθρεύετε μία ομάδα εχθρών, φτάνετε στο σχετικό checkpoint και μετά περιμένετε το επόμενο κύμα αντιπάλων.

Fight for your father! Fight for your Legion! Fight for Rome!

Στην προσπάθειά της να προσδώσει λίγη παραπάνω ποικιλία, η Crytek εισήγαγε ορισμένα scripted events στα οποία αναλαμβάνετε τον έλεγχο μιας ομάδας λεγεωνάριων. Στις περιπτώσεις αυτές ο Marius και οι στρατιώτες που έχει υπό τον έλεγχο του εφαρμόζουν τον σχηματισμό testudo με τις ασπίδες τους και προχωρούν προς την κατάληψη διαφόρων στρατηγικών θέσεων. Εδώ το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να αμυνθείτε από τα βέλη των αντιπάλων σας με τις ασπίδες σας και στην συνέχεια να εκτοξεύσετε τα ακόντια σας κατά πάνω τους.


Σε κάποια σημεία υπάρχει η δυνατότητα να δώσετε συγκεκριμένες εντολές στους τοξότες σας, όπως "Fire Volley" και "Cover Me" χρησιμοποιώντας το Kinect. Οι μηχανισμοί των φωνητικών εντολών όμως δεν προσθέτουν τίποτα παραπάνω στο gameplay, αφού μπορείτε αντί για αυτούς να χρησιμοποιήσετε το κουμπί LB. Με δεδομένο ότι η πρώιμη μορφή του Ryse: Son of Rome ήταν βασισμένη αποκλειστικά στο Kinect είναι άξιο απορίας το πως οι developers δεν κατάφεραν να βρουν μία σωστή φόρμα για να εκμεταλλευτούν το συγκεκριμένο περιφερειακό.

Ένα σύντομο ταξίδι
Για να ολοκληρώσετε την πρόσφατη κυκλοφορία της Microsoft Studios θα χρειαστείτε περίπου έξι ώρες στο Soldier επίπεδο δυσκολίας και γύρω στις οχτώ στο Legendary επίπεδο αντίστοιχα. Να σημειωθεί ότι τα επίπεδα δυσκολίας είναι τέσσερα (Recruit, Soldier, Centurion και Legendary) και ο βαθμός πρόκλησης αυξάνεται κλιμακωτά. Το χρονικό πλαίσιο ολοκλήρωσης του Ryse: Son of Rome κρίνεται δίχως αμφιβολία ιδιαίτερα μικρό και επιπλέον είναι εμφανώς μικρότερο από ανάλογες κυκλοφορίες του ίδιου genre. Η διάρκεια αυτή πάντως μπορεί να επεκταθεί αν ασχοληθείτε με την συλλογή των collectables, εντούτοις θα λέγαμε ότι η ενασχόληση αυτή είναι ανούσια, καθώς το μόνο που θα καταφέρετε είναι να ξεκλειδώσετε διάφορα κομμάτια από το artwork του παιχνιδιού.


Εν τω μεταξύ, ο βαθμός πρόκλησης είναι αρκετά χαμηλός με εξαίρεση το Legendary επίπεδο δυσκολίας. Εδώ αξίζει να επεκταθούμε λίγο παραπάνω, καθώς το συγκεκριμένο προσφέρει μια ελαφρώς διαφοροποιημένη εμπειρία που ενδείκνυται για τους hardcore παίκτες. Στο Legendary επίπεδο δυσκολίας λοιπόν οι επιθέσεις των εχθρών σας προκαλούν τεράστια ζημιά και επιπλέον δεν υπάρχει ο σχετικός κόκκινος χρωματισμός στα μοντέλα τους πριν την εκτέλεση των unblockable επιθέσεων. Κατόπιν αυτού, θα πρέπει να δώσετε μεγάλη προσοχή στα animations των επιθέσεων τους για να μπορέσετε να τις αποφύγετε. Συν τις άλλοις, τα bonuses που κερδίζετε από τα executes είναι σχεδόν μηδαμινά, ενώ αν δεν πατήσετε το σωστό κουμπί στο QTE της εκτέλεσης δεν θα κερδίσετε κανένα bonus.

Ακόμη και με αυτές τις παραλλαγές όμως είναι φανερό ότι χρειάζονταν περισσότερη δουλειά στην αυξομείωση των επιπέδων δυσκολίας. Κοινώς αντί να υπάρχει μία σχετική αντιστάθμιση στην τεχνητή νοημοσύνη των εχθρών, οι developers επέλεξαν την εύκολη λύση, η οποία δεν είναι άλλη από την αύξηση της ζημιάς των χτυπημάτων τους. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι το A.I. είναι επιεικώς μέτριο, τόσο στους βασικούς εχθρούς, όσο και στα bosses. Στην τελευταία περίπτωση μάλιστα θα πρέπει κάθε φορά να μπλοκάρετε τις επιθέσεις των bosses και μετά να αντεπιτεθείτε. Όπως είναι αναμενόμενο λοιπόν το κλειδί της επιτυχίας είναι ο σωστός συγχρονισμός στα blocks σας.


Χαίρε Καίσαρ οι μελλοθάνατοι σε χαιρετούν!
Στο Ryse: Son of Rome σας δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσετε έναν μονομάχο και στην συνέχεια να τον...ρίξετε σε διάφορες αρένες με στόχο να κερδίσετε χρήμα και δόξα. Στην ουσία εδώ έχουμε να κάνουμε με το multiplayer κομμάτι του τίτλου, το οποίο προσφέρει συναρπαστικές online co-op αναμετρήσεις για δύο παίκτες στο Xbox Live. Για να πούμε την αλήθεια πάντως η απουσία του offline co-op στην ίδια κονσόλα, η έλλειψη PvP, αλλά και το γεγονός ότι θα μπορούσαν να υποστηρίζονται περισσότεροι παίκτες στο Xbox Live αποτελούν σημαντικές παραλείψεις από την πλευρά της Crytek. Παρά τα θέματα αυτά πάντως η συνολική εμπειρία κρίνεται θετική χωρίς lags, πτώσεις του frame rate ή disconnections.

Όσον αφορά τους multiplayer μηχανισμούς, να πούμε ότι όπως και στο Forza Motorsport 5 υπάρχει ένα σύστημα μικροπληρωμών, βάση του οποίου μπορείτε να αγοράσετε in-game gold με πραγματικά χρήματα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως θα χρειαστεί να καταφύγετε στο σύστημα αυτό, καθώς κάθε φορά που ολοκληρώνετε ένα session ανταμείβεστε με gold ανάλογα με τις επιδόσεις σας. Με το gold αυτό μπορείτε να αγοράσετε διάφορα booster packs, τα οποία περιλαμβάνουν όπλα, αρματωσιές και potions για τον μονομάχο σας.

Εν τω μεταξύ, στο κομμάτι των maps ή των διαφόρων αρένων αν προτιμάτε υπάρχει αρκετή ποικιλία. Μάλιστα σε κάθε μία από αυτές λαμβάνει χώρα μια αναπαράσταση διαφόρων σημαντικών μαχών της αρχαιότητας, όπως για παράδειγμα η καταστροφή της Καρχηδόνας από τους Ρωμαίους. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από την έναρξη μιας μάχης καλείστε να ορκιστείτε πίστη σε έναν συγκεκριμένο θεό (Apollo, Jupiter, Athena και Diana) και στην συνέχεια υπάρχει η δυνατότητα να επικαλεστείτε την "εύνοια" του θεού αυτού για να χτυπήσετε με κεραυνούς τους αντιπάλους σας, να επιβραδύνετε τις κινήσεις τους, να τους τυφλώσετε προσωρινά κ.ο.κ.

Επίδειξη των δυνατοτήτων του Xbox One
Είναι γνωστό ότι η Crytek αποτελεί μία εταιρεία που με κάθε νέα δημιουργία της θέτει πολύ ψηλά τον πήχη από πλευράς γραφικών, όπως είδαμε στο παρελθόν με την σειρά Crysis και πρώτο Far Cry. Εδώ η γερμανική εταιρεία συνεχίζει αυτή την πολύ καλή παράδοση, καθώς το Ryse: Son of Rome αποτελεί οπτικά ότι καλύτερο έχουμε δει μέχρι στιγμής στο Xbox One. Η τέταρτης γενιάς CryEngine χρησιμοποιείται με ιδανικό τρόπο δίνοντας στην κυριολεξία ζωή στους χαρακτήρες που βρίσκονται στην οθόνη σας. Το γεγονός αυτό οφείλεται επίσης και στην υποδειγματική δουλειά που έχει γίνει στο κομμάτι του motion capture, καθώς τόσο ο Marius, όσο και αρκετοί από τους υπόλοιπους χαρακτήρες αποτελούν ψηφιακά αντίγραφα πραγματικών ηθοποιών.

Με βάση τα παραπάνω το συνολικό οπτικό αποτέλεσμα είναι σχεδόν αψεγάδιαστο. Τα μόνο θέματα που παρατηρήσαμε έχουν να κάνουν με κάποιες μικρές πτώσεις του frame rate κατά την διάρκεια των cutscenes, αλλά και το γεγονός ότι το Ryse: Son of Rome τρέχει σε sub-1080p native ανάλυση και συγκεκριμένα στα 900p. Επίσης, θα μπορούσε να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στα μοντέλα των εχθρών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εύσωμοι ασπιδοφόροι Βάρβαροι, οι οποίοι είναι πανομοιότυποι μεταξύ τους.


Ερμηνείες για όσκαρ

Ανάλογης ποιότητας είναι και το voice acting, το οποίο χαρακτηρίζεται απόλυτα ψυχωμένο, καθώς οι ηθοποιοί ερμηνεύουν με περίσσιο πάθος τους ρόλους τους. Η αλήθεια είναι ότι αν προσπαθήσουμε να ξεχωρίσουμε κάποιον ηθοποιό θα αδικήσουμε τους υπόλοιπους, παρόλα αυτά οι ερμηνείες του John Hopkins (Marius Titus) και του ελληνικής καταγωγής Gerald Kyd (Commodus) βρίσκονται ένα σκαλί πιο πάνω από τις αντίστοιχες των άλλων ηθοποιών.

Το όλο αποτέλεσμα συμπληρώνεται ιδανικά από ένα άκρως επικό soundtrack που αποτελείται από συνθέσεις των Borislav Slavov και Tillman Silescu. Χωρίς να γίνουμε ιερόσυλοι ορισμένα μουσικά themes, όπως τα Ryse of A Herο και Through the Woods μας θύμισαν την αριστουργηματική δουλειά του Βασίλη Πολυδούρη στο Conan the Barbarian.

 
Ανάμικτες εντυπώσεις
Το Ryse: Son of Rome μας άφησε μία γλυκόπικρη αίσθηση, καθώς τα υψηλά production values του δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αισθητές αδυναμίες του στο κομμάτι του gameplay. Δίχως αμφιβολία το σημαντικότερο ελάττωμά του είναι η γραμμική δομή του, ενώ η μικρή διάρκεια του single-player campaign ενδέχεται να αποτελέσει έναν εύλογο αποτρεπτικό παράγοντα απόκτησής του. Ειλικρινά ευχόμαστε η Crytek να λάβει σοβαρά υπόψη της το αρνητικό feedback και να μας παρουσιάσει ένα βελτιωμένο sequel στο μέλλον, καθώς είναι πραγματικά κρίμα οι περιπέτειες του Marius Titus να τελειώσουν με άδοξο τρόπο.


Θετικά:
- Εντυπωσιακά γραφικά
- Σενάριο που καθηλώνει
- 100+1 τρόποι για να αποτελειώσετε τους αντιπάλους σας
- Εξαιρετικό voice acting
- Κορυφαίο soundtrack
- Διασκεδαστικό co-op


Αρνητικά:
- Γραμμική ροή
- Μέτριο Α.Ι.
- Απλοϊκό σύστημα μάχης
- Μικρή διάρκεια
- Τα μοντέλα των εχθρών στερούνται ποικιλίας
- Δεν εκμεταλλεύεται καθόλου το Kinect


Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 9.5
Gameplay: 6
Αντοχή: 5
Γενικά: 7.4


πηγη
Από το Blogger.