Header Ads

Μόνος στο δάσος...ή μήπως όχι;

Μόνος στο δάσος...ή μήπως όχι; 

Τα Adventures που προέρχονται από indie developers έχουν κερδίσει την συμπάθεια μιας σημαντικής μερίδας κοινού, περισσότερο δε των reviewers. Πιθανόν να έχουμε "μπουχτίσει" από τα sequels, τα DLC και τα episodes, οπότε το review ενός low budget παιχνιδιού, αφενός μεν προσφέρει πρωτότυπο σενάριο, αφετέρου διαρκεί λίγες ώρες, άρα είναι κάτι που οι βετεράνοι του είδους "ξεπετούν" σε 1-2 ημέρες και βγάζουν γρήγορα την υποχρέωση χωρίς να κουράζονται. Στην αντιπέρα όχθη βρίσκονται οι αναγνώστες που βλέπουν υψηλά scores και καταλήγουν να κλαίνε τα λεφτά τους.

Το Firewatch ανήκει στην κατηγορία "Adventure με σχεδόν καθόλου απεικόνιση χαρακτήρων". Κάτι σαν το Everybody's Gone to the Rapture, με τη διαφορά ότι τα γραφικά είναι υποδεέστερα, ενώ τουλάχιστον μπορείς να τρέξεις. Εταιρεία ανάπτυξης είναι η Campo Santo, η οποία ίδρύθηκε απ' τους Jake Rodkin και Sean Vanaman, Creative Leads της Telltale Games, με σημαντικό ρόλο στη σειρά The Walking Dead. Το τελευταίο διάστημα έχει δημιουργηθεί ένα μικρό hype γύρω απ' το όνομα του Firewatch, καθώς το σενάριό του παραπέμπει σε ταινία και αν μη τι άλλο δεν το συναντάμε συχνά στην gaming βιομηχανία.




Η ζωή δεν είναι πάντοτε...γενναιόδωρη


Μετά το That Dragon, Cancer, τα games που πραγματεύονται αρρώστιες έχουν γίνει της μόδας τελευταία. Φυσικά δεν αντέγραψε κανένας σεναριογράφο κάποιον άλλο, αφού αμφότερα τα δύο games που εξετάσαμε αυτές τις μέρες, βρίσκονται εδώ και χρόνια υπό ανάπτυξη. Ο Jake Rodkin, director του Firewatch, με προϋπηρεσία δεκαετίες στην καταξιωμένη Telltale Games, σας βάζει στο ρόλο του Henry, ενός τύπου ο οποίος είδε την ζωή του να μαραζώνει, καθώς η γυναίκα του Julia υποφέρει από Αλτζχάιμερ. Στο τέλος καταλήγει στο πατρικό της σπίτι στη Μελβούρνη, εκεί όπου τα πεθερικά δεν θέλουν ούτε να ακούσουν το όνομα του συζύγου. Ο Henry μην έχοντας τι να κάνει στην Αμερική, κι ενώ ξέρει ότι η γυναίκα του την μία τον αναγνωρίζει και λίγα λεπτά τον ξεχνάει, αποφασίζει να αναλάβει την δουλειά του δασοφύλακα, έτσι για να ξεφύγει τελείως στη φύση.

Το δάσος του οποίου έχει αναλάβει την φύλαξη αποτελείται από άλλους δύο επιστάτες, οι οποίοι επικοινωνούν με την προϊσταμένη τους, την Delilah. Κάθε επιστάτης έχει αναλάβει να φυλάει ένα κομμάτι απ' το δάσος, προσέχοντας ώστε να μην ανάψει κάποια φωτιά. Αν το σενάριο υποτίθεται ότι ξεκινάει το 1975, όταν ο Henry γνώρισε την Julia, στο Firewatch ελέγχετε τον χαρακτήρα σας ξεκινώντας απ' το 1988, όταν δηλαδή μόλις πιάνετε δουλειά ως δασοφύλακας.






Τα μυστικά του δάσους

Καθόλη την διάρκεια της ιστορίας μας, η περιπέτεια του Henry τον βρίσκει να βρίσκεται διαρκώς μόνος του και να μιλάει με την Delilah στον ασύρματο. Ως προϊσταμένη του, η Delilah του δίνει μονίμως συμβουλές για το που θα πρέπει να μεταβεί για να λύσει κάποιο πρόβλημα, ενώ ο ίδιος της μεταφέρει ότι βλέπει.

Στο σημείο αυτό τραβήξτε ένα χειρόφρενο στην ανάγνωση και προσέξτε κατά λέξη όσα θα σας αναφέρω. Τα πάντα στο Firewatch είναι linear. Οι αρχικές επιλογές σας τα πρώτα 13 χρόνια, ως προς το background σας με την Julia και τις φράσεις που θα της πείτε. γίνονται με την μορφή "ξερού" κειμένου και προσφέρουν μηδέν αλλαγή στην ιστορία. Δέκα λεπτά μετά, όταν ξεκινάει το παιχνίδι, θα διαπιστώσετε πως η συνομιλία σας με την Delilah δεν αλλάζει πουθενά την ροή της ιστορίας. Ότι κι αν της πείτε, ακόμα κι αν δεν της πείτε τίποτα, το αποτέλεσμα θα είναι να συμβούν ακριβώς τα ίδια πράγματα.




Κάθε κίνησή σας στο χάρτη, κάθε πτώση από ύψωμα, κάθε τραυματισμός σας, κάθε εξέταση αντικειμένου, είναι στοιχεία προγραμματισμένα με την παραμικρή ακρίβεια. Από την αρχή μέχρι το φινάλε, αυτό που θα ζήσετε δεν είναι τίποτε παραπάνω από μία ταινία. Μία ταινία όπου θα έχετε συνεχόμενη επικοινωνία με την Delilah, για κάθε θέμα της καθημερινότητάς σας, αλλά και για τα προσωπικά σας τα οποία σας βασανίζουν. Το πόσο θα επιλέξετε να της μιλήσετε και πόσο θα σας βοηθήσει, εξαρτάται καθαρά απ' την όρεξή σας. Μπορείτε για παράδειγμα να της αναφέρετε καθετί που βρίσκετε μπροστά σας ή να το κρατάτε κρυφό. Μικρή σημασία θα έχει άλλωστε.

"Δώσε μου ένα όπλο να σε κάνω μάγκα"

Το pathfinding του Firewatch βασίζεται σε δύο στοιχεία. Σε έναν χάρτη και σε μία πυξίδα. Τα δύο αυτά μαζί σας προσανατολίζουν ως προς το που θα πάτε κάθε φορά. Τα εκάστοτε objectives σας, αφορούν το να διερευνήσετε ύποπτη δραστηριότητα στο δάσος, να το διατηρήσετε καθαρό, να δείτε αν υπάρχει φωτιά, να πάρετε τις προμήθειές σας, συνηθισμένα πράγματα δηλαδή που κάνει ένας δασοφύλακας. Αυτά που δεν είναι συνηθισμένα είναι η αλληλουχία γεγονότων που πρόκειται να σας συμβεί, καθώς θα τα ξετυλίγετε ένα προς ένα. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να βρεθεί κάποιος στο δάσος κι αρκετοί από αυτούς, για κακή σας τύχη, θα τύχουν στη δική σας βάρδια. Αν δεν τύχαιναν άλλωστε...ποιος ο λόγος να δημιουργήσει κάποιος αυτό το Adventure.




Ο Henry δεν διαθέτει όπλα για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες που του παρουσιάζονται. Ο εξοπλισμός του, πέραν της πυξίδας και του χάρτη, αποτελείται από σκοινιά, τα οποία χρησιμοποιεί για να κάνει αναρρίχηση και να ανεβοκατεβαίνει πιο εύκολα της πλαγιές. Αραιά και που θα συναντάει επίσης στο δάσος διάφορα κιβώτια αποθήκευσης υλικού, ειδικά για δασοφύλακες, τα οποία του δίνουν πληροφορίες για τον χάρτη του ή του παραδίδουν αντικείμενα προς εξέταση, όπως γραπτές μαρτυρίες ανθρώπων που έχουν περάσει απ' το εκάστοτε σημείο. Όλα αυτά, μαζί με μία κάμερα που βρίσκετε στην πορεία για λήψη φωτογραφιών, δεν έχουν καμία απολύτως αλληλεπίδραση στο σενάριο. Εκτός πια κι αν είστε...achievement hunters.

Η μεγαλύτερη απόλαυση του gameplay είναι το σενάριό του. Ο Henry θα πρέπει κάθε φορά να μεταβεί απ' το σημείο Α στο σημείο Β του χάρτη, για να δει τι έχει συμβεί. Τόσο απλά. Προκειμένου να καλύψει τις αποστάσεις του χάρτη, ορισμένες εκ των οποίων θα διανύσει πάνω 2-3 φορές, ο Henry συζητάει διαρκώς με την Delialah και η συζήτησή τους είναι άκρως εποικοδομητική, σε βαθμό που ακόμα κι ένας σεναριογράφος του Χόλιγουντ θα ζήλευε την δουλειά που έχει γίνει στον εν λόγω τομέα. Κατά τα άλλα, στα σημεία όπου δεν έχει προβλεφθεί συζήτηση, οι αποστάσεις -ελλείψει δράσης- η αλήθεια είναι ότι καταντούν κουραστικές.

Όλη η ψυχοσύνθεση μιας γυναίκας... με ψυχολογικά σε ένα video game.

Οι γρίφοι που θα αντιμετωπίσετε είναι σχεδόν ανύπαρκτοι. Το σημείο όπου θα μεταβείτε σας υποδεικνύεται κάθε φορά σχεδόν πάντα στο χάρτη. Το μόνο που χρειάζεται είναι να ψάξετε καλά γύρω σας. Αν το ερώτημα που σας τίθεται είναι ασαφές και δεν περιλαμβάνει κάποια περιοχή, τότε να ξέρετε πως η λύση βρίσκεται πάντοτε κοντά σας. Πιο κοντά απ' ότι φανταζόσασταν. Το μελανότερο σημείο του gameplay είναι ορισμένα bugs στην Unity engine. Συναντήσαμε τουλάχιστον τρία σημεία στα οποία το παιχνίδι κόλλησε εντελώς και χρειαζόταν restart προκειμένου να συνεχίσουμε. Ευελπιστούμε τα θέματα αυτά να λυθούν μέσω patch.

Τα γεγονότα που σας παρουσιάζονται είναι ξεχωριστά, αλλά ορισμένα εξ αυτών δένουν μεταξύ τους, με τρόπο ώστε να σας κρατούν διαρκώς σε εγρήγορση και να μένετε με την περιέργεια για το τι θα συμβεί στη συνέχεια. Οι περιπολίες σας διαρκούν σε διάφορες φάσεις της ημέρας, ενώ απ' το ένα objective στο άλλο, ο σκηνοθέτης σας περνάει εντός δευτερολέπτων, προχωρώντας από ώρες μέχρι και ημέρες. Σημαντικό ρόλο για εσάς θα παίξει η Delialah. Η μόνη σας παρέα σε αυτή την γεμάτη δυσκολίες δουλειά Η συνολική διάρκεια του Firewatch δυστυχώς κρατάει 3.5-4.5 ώρες, ενώ το φινάλε δυστυχώς θεωρητικά είναι μόλις ένα, με εξαίρεση ένα -ας πούμε- easter egg των developers για τους υπομονετικούς. Δεδομένου του ότι το σενάριο δεν έχει διακλαδώσεις και δεν προσφέρει εναλλακτικές αποστολές, το replayability είναι μηδαμινό.




Voice acting που ξεχωρίζει

Οπτικά το Firewatch έχει να επιδείξει μέτρα γραφικά. Οι 3D designers χρησιμοποίησαν την Unity Engine, δημιουργώντας πολύ απλά textures με κακό anti-aliasing, κάτι που γίνεται εμφανές όποτε πλησιάζετε βράχια, βλάστηση ή ακόμα και το χώμα. Το arti direction τουλάχιστον διατηρείται σε καλά επίπεδα, απεικονίζοντας ομοιομορφίες στα χρώματα των τοπίων. Χαρακτήρες δεν υπάρχουν παρά απειροελάχιστοι, μόνο κάποια σκόρπια ζώα. Οποιοδήποτε 3D model η αλήθεια είναι ότι θα εξέθετε ακόμη περισσότερο τους γραφίστες στο τελικό αποτέλεσμα.

Με μόλις ελάχιστα μουσικά κομμάτια σε στιγμές έντασης και το 90% του παιχνιδιού να μην περιβάλλεται από μουσική, η μόνη σας συντροφιά είναι οι περιβαλλοντικοί ήχοι και οι φωνές των ηθοποιών. Στον τελευταίο τομέα έχουμε ίσως την πιο αξιοσημείωτη δουλειά στο Firewatch. Ο Rich Sommer ως Henry και η Cissy Jones ως Delilah, πραγματοποιούν τις ερμηνείες της καριέρας τους. Δένουν απίστευτα μεταξύ τους, δημιουργώντας φοβερή χημεία. Συχνά κρέμονται ο ένας απ' τα λόγια του άλλου και αποτελούν τους δύο αδιαμφισβήτητους πρωταγωνιστές.




Περπατώ, περπατώ, εις το δάσος...

Υπάρχει μία μερίδα χρηστών που λατρεύει τα Adventures τύπου Dear Esther, Beyond: Two Souls, Everybody's Gone to the Rapture, That Dragon, Cancer και πολλά άλλα στα οποία είστε απλά παρατηρητής των όσων συμβαίνουν, έχοντας ελάχιστη ενεργή συμμετοχή. Το Firewatch απευθύνεται ακριβώς σε αυτό το κοινό. Σε εκείνους που θα νοιαστούν μόνο για το σενάριό του. Ταλαντεύεται ανάμεσα στα Adventures και στα Exploration Adventures.


Τόσο στον τεχνικό τομέα, όσο και στο gameplay, το δημιούργημα της Campo Santo δεν παρουσιάζει κάποια πρωτοτυπία. Απευθύνεται σε εξειδικευμένο κοινό, είναι μία linear ιστορία που θα σας γεμίσει συναισθήματα. Συνεπώς μετά τα 20 ευρώ που θα χρειαστείτε να δαπανήσετε σε Steam και το PSN θα κληθείτε να αναρωτηθείτε "Πόσο γεμάτος και πόσο προβληματισμένος ένιωσα τελικά από αυτή την εμπειρία;"

Θετικά:
- Δυνατό σενάριο
- Κορυφαίες ερμηνείες

Αρνητικά:
- Πάρα πολύ σύντομο
- Υπερβολικά linear
- Κακοφτιαγμένα γραφικά
- Ορισμένα bugs
- Έλλειψη σοβαρού soundtrack

Βαθμολογία
Γραφικά: 5.5
Ήχος: 7
Gameplay: 7
Αντοχή: 4
Γενικά: 6.2





Πηγη
Από το Blogger.